Wil jij meer energie, ontspanning en balans in je leven?


Ja, vertel mij meer Download gratis e-book

Je gedrag veranderen: hoe pak je dat nu het beste aan?


Je gedrag veranderen: hoe pak je dat nu het beste aan?
Het blijkt dat rond je 35e levensjaar ongeveer 95 procent van je gedrag vastligt. Dit maakt het dan ook moeilijk om een bepaald (vastliggend) patroon te doorbreken. Eigenlijk zijn er maar drie manieren om je gedrag te veranderen: 1) een grote emotionele gebeurtenis (bv. het verlies van een dierbare); 2) verandering van je omgeving; 3) het nemen van kleine stapjes.

De meeste invloed heb je op de laatste manier. De stapjes die je wilt nemen om iets te veranderen moeten wél groot genoeg zijn om vooruit te komen, maar ook klein genoeg om je amygdala (gebied in je hersenen) niet te activeren. De amygdala slaat namelijk alarm als er te grote veranderingen optreden ten opzichte van de vastliggende patronen. Er wordt dan overgeschakeld op een noodscenario: vechten, vluchten of bevriezen, stress dus! Hierdoor is de kans groot dat je weer terugvalt in je oude vertrouwde gedrag, aangezien deze jou de minste energie kosten.

Oké, kleine stapjes dus… Maar wat ga je doen als je de neiging krijgt om terug te vallen in je oude gedrag? Als je naar de koelkast wilt lopen om iets lekkers te pakken of een sigaret op wilt steken na het eten...

Wat werkt is om even bij jezelf stil te staan en een paar keer diep in en uit te ademen. Als het goed is, voel je dat de onrust (want dat is het in feite) minder is geworden. Mocht dat niet voldoende zijn, niet verder nadenken, maar ga bewegen! Met name tegengestelde bewegingen doorbreken vastliggende patronen doordat ze beide hersenhelften dwingen om samen te werken.

Als je daarna weer op de bank zit, zul je merken dat je onrust echt minder is geworden. Want dat is het: onrust, geen echte behoefte aan bijvoorbeeld voedingsstoffen. Maar wat dan wel? Als je even de tijd neemt om bij jezelf stil te staan, krijg je vaak wel een idee wat erachter zit. Meestal heeft het te maken met emoties, dus hoe je je voelt of wat er die dag is gebeurd. Het grijpen naar bijvoorbeeld iets suikerrijks om een behoefte te stillen dempt als het ware het gevoel. Maar gevoel wil 'gewoon' gevoeld worden, niet weggeduwd of gedempt worden. Als het gevoel er mag zijn, zul je ervaren dat het ook weer kan veranderen of voorbij kan gaan, net als een wolk.

Herken je dit en wil je hier mee aan de slag? Maak dan een afspraak voor een VitaliteitsCheck. Je krijgt direct inzicht hoe je meer ontspanning in je hoofd én lichaam kunt krijgen.


E-book

Download het gratis e-book 'Mijn 10 beste tips voor meer rust in je hoofd (en het voorkómen van een burn-out) en ontvang regelmatig nieuwe inspiratie.

Contact

Karlien Luten
Hageneind 24
9482 PE Tynaarlo
Stuur een e-mail