Wil jij weer grip krijgen op je pijn en daarmee op je leven?


Ja, vertel mij meer Afspraak maken

Bewegen als je chronische pijn hebt: is dat verstandig?


Bewegen als je chronische pijn hebt: is dat verstandig?
Ik kan me goed voorstellen dat je misschien denkt, ja als ik ga bewegen dan krijg ik meer pijn... Dat kan, maar hoeft zeker niet als je het op een goede manier aanpakt. En dan bedoel ik dat je rekening houdt met de duur en intensiteit van de activiteit. Gedoseerd bewegen (niet te veel maar ook niet te weinig) zorgt er juist voor dat je spierkracht en conditie op peil blijven. En dat is belangrijk om je lichamelijke activiteiten goed te kunnen volhouden.

Als je aanhoudende pijn hebt, heb je misschien de neiging om op goede dagen meer en op slechte dagen juist minder te doen. Heel begrijpelijk, tegelijkertijd helpt deze aanpak je niet fysiek beter te worden. Je krijgt daardoor namelijk een piek-dal patroon in je activiteiten wat maakt dat je activiteiten minder goed kunt volhouden. Je wordt eerder vermoeid en misschien raak je gefrustreerd omdat het niet lukt zoals je gewend was. Probeer daarom zeker te blijven bewegen, waarbij je op de goede dagen niet meer en op slechte dagen niet minder doet. En ik weet dat dit een uitdaging kan zijn...

Denk je nu: ja, makkelijker gezegd dan gedaan... Klopt, dat is het (soms) wel. Daarom help ik je graag op weg in een gratis sessie.


E-book

Download het gratis e-book '10 tips om je fysiek en mentaal beter te voelen met chronische pijn'.

Contact

Karlien Luten
Hageneind 24
9482 PE Tynaarlo
Stuur een e-mail