Wil jij meer energie, ontspanning en balans in je leven?


Ja, vertel mij meer Afspraak maken

Je activiteiten opbouwen als je pijn hebt: hoe pak je dat aan?


Je activiteiten opbouwen als je pijn hebt: hoe pak je dat aan?
Als je aanhoudende pijn hebt, is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen, ook al heb je wellicht de neiging om het juist rustiger aan te doen. Of dat je op 'goede' dagen (veel) meer activiteiten doet en op 'slechte' dagen juist (veel) minder. Herken je dat?

Dit is begrijpelijk, maar tegelijkertijd helpt het je niet. Het leidt er juist toe dat je lichamelijke conditie langzaam afneemt wat kan zorgen voor meer vermoeidheid én pijn.

Probeer daarom in beweging te blijven, waarbij je zowel op 'goede' dagen als op 'slechte' dagen ongeveer evenveel doet. Dit helpt je om fysiek en mentaal fit te blijven, beter te slapen en je pijn te verminderen. En vervolgens kun je stap voor stap je activiteiten gaan uitbreiden.

Nu denk je misschien: dat is makkelijker gezegd dan gedaan... Ja dat klopt, soms geeft het opbouwen van activiteiten in eerste instantie juist meer pijn. Dit betekent echter NIET dat er sprake is van schade, maar dat je lichaam weer moet wennen aan iets meer activiteiten. Als je je activiteiten rustig aan opbouwt, zal je ervaren dat je lichaam meer gewend raakt en dat het makkelijker gaat.

Wil je hier graag hulp bij hebben? Neem dan contact met me op.



E-book

Download het gratis e-book '10 tips om je fysiek en mentaal beter te voelen met chronische pijn'.

Contact

Karlien Luten
Hageneind 24
9482 PE Tynaarlo
Stuur een e-mail