Wil jij weer grip krijgen op je pijn en daarmee op je leven?


Ja, vertel mij meer Afspraak maken

Tijd voor ontspanning is geen overbodige luxe!


Tijd voor ontspanning is geen overbodige luxe!
We zijn vaak erg druk met al onze taken en activiteiten. Gek genoeg komt tijd en ontspanning voor jezelf vaak niet voor op het to-do-lijstje. Dat komt pas als al het andere af is of de pijn te hevig wordt. Toch?

Om al je activiteiten goed vol te kunnen houden en grip te houden op je pijn, heb je voldoende energie nodig. Die krijg je door juist tussendoor tijd te nemen om even te herstellen. Vaak wachten we te lang met tijd voor onszelf nemen wat kan leiden tot klachten zoals meer pijn of andere lichamelijke klachten, verlies van concentratie of juist geprikkeld raken.

In mijn werk maak ik vaak de vergelijking met een topsporter. Een topsporter heeft tussen de trainingen door (veel) tijd nodig om te ontspannen en te herstellen. En volgens een opbouwend trainingsschema. Om op die manier steeds beter te worden en niet overbelast te raken. Zo werkt het voor jou ook, hoe verleidelijk het ook is om altijd maar door te gaan en alles te willen doen en meemaken. En dat betekent plannen van je activiteiten én herstelmomenten. Ja plannen... Want als je al een volle agenda hebt, schiet ontspanning er gemakkelijk bij in. 

Tijd voor ontspanning is dan ook geen overbodige luxe, maar gezonde noodzaak om je fysiek en mentaal prettig te voelen en goed te blijven functioneren. Juist op het moment dat je er eigenlijk geen tijd voor hebt, is het tijd om even te ontspannen! Structureel te weinig ontspanning en maar doorgaan kan leiden tot overmatige stress, hevige pijnklachten en zelfs een burn-out.

Geen tijd voor ontspanning?

Vind je het lastig om tijd te maken voor ontspanning? Er zijn immers zoveel zaken waar je je tijd en aandacht aan wilt besteden.... Wat kan helpen is om ontspanning te zien als iets noodzakelijks net als eten en bewegen. We hebben ontspanning gewoon nodig, vooral als je het druk hebt. Wellicht kan inzicht in bepaalde patronen je helpen om beter voor ontspanning (en daarmee voor jezelf) te zorgen.


Wil je meer tips om je beter te voelen? Download dan het e-book '10 tips om je fysiek en mentaal beter te voelen met chronische pijn'

E-book

Download het gratis e-book '10 tips om je fysiek en mentaal beter te voelen met chronische pijn'.

Contact

Karlien Luten
Hageneind 24
9482 PE Tynaarlo
Stuur een e-mail